onsdag 17 februari 2010

Vegetarisk pizzafyllning - gott och fräscht


Veckans vego-middag var gårdagens vegetariska pizza. Jag bakade pizza med vetesurdeg för första gången i mitt liv och den färdiggräddade pizzan blev så medioker att jag inte ser någon som helst poäng med att beskriva hur jag gick tillväga. Jag får helt enkelt öva upp mig innan jag har färdighet nog att dela med mig av mina pizzabakserfarenheter. Pizzafyllningen däremot blev en fullträff och jag gissar att den passar oavsett vilken pizzagrund man väljer - surdeg, smördeg, sconesdeg, jästdeg, etc.

Vegetarisk pizzafyllning (nedan mängder räcker till fyra pizzor, två plåtar med vardera två pizzor)
0,5 burk Mutti pizzasås*
50 g soltorkade tomater, strimlade
1 ask cocktailtomater**
70 g färsk babyspenat, sköljd och väl torkad
200 g fetaost, smulad
125 g mozzarella, strimlad

Bred ut pizzasåsen, fördela soltorkade tomater och cocktailtomater, lägg på spenaten och strö sist över ostarna. Buon appetito!

* Resterande sås tänker jag slänga ner i mitt långkok i morgon då det blir långlagad lammstek.
** Tips! Lägg tomaterna mellan två lika stora plastlock, tryck med en hand på locken och skär med kniv mellan dem. Sparar rejält med arbetstid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar