torsdag 4 februari 2010

Torsk med ajvar relish och räkor


Den här fisken är idealisk som vardagsmiddag för den kräver minimal arbetsinsats och finns barn i familjen tror jag den vinner ännu fler pluspoäng för t o m vår äldste son, som är rejält kräsen i vanliga fall, mumsade i sig flera portioner.

Nedan beskrivning är min egen variant av en rätt som min kusin V bjöd på i sommar. Jag fick receptet men har tappat bort det. Som tur är är receptidén genialiskt enkel. Och god för all del. Mitt bidrag till utveckling av orginalreceptet (som jag minns det) är att ha i en skvätt whiskey och hummerfond.

Torsk med ajvar relish och räkor, 4 portioner
400 g torskfilé
salt och peppar
2,5 havregrädde (eller matlagningsgrädde)
1 msk whiskey
1 msk hummerfond
ca 2 msk ajvar relish (beroende på hur stark man använder)
ca 2 dl skalade räkor

Lägg fisken i en ugnssäker form och salat och peppra.
Rör ihop grädde, whiskey, hummerfond och ajvar relish.
Häll blandningen över fisken och ställ i ugnen i 25 min i 175°.
Ta ut fisken, strö över räkorna och ställ in i ugnen ytterligare 5 min.
Servera med förslagsvis pressad potatis.

2 kommentarer:

  1. Låter så gott, men ajvar relish kan jag glömma att försöka hitta i detta land! Jag får kolla igenom din blogg när vi väl har flyttat tillbaka till Bryssel där man tack vare alla invandrare kan hitta ALLA ingredienser och testa alla dina mumsiga recept!

    SvaraRadera
  2. Hej Petra! Jag googlade och hittade recept på ajvar relish om du vill göra egen:

    * 1 st aubergine
    * 1 st gul lök, stor
    * 2 st röda paprikor
    * 3 st vitlöksklyftor
    * 1 tsk paprikapulver
    * 1 krm cayennepeppar
    * 1 1/2 krm chilipulver
    * 2 msk tomatpuré
    * 3 dl vatten
    * 3 1/2 tsk vitvinsvinäger
    * salt
    * vitpeppar
    * olivolja
    * socker

    Skala auberginen och löken. Skär auberginen, paprikorna, löken och vitlöken i små bitar. Bryn aubergine, paprika, lök, vitlök och kryddor i olivolja. Blanda ner tomatpurén och låt det hela brynas i ett par minuter. Häll på vattnet och en nypa socker. Låt koka tills att grönsakerna är mjuka, ca 10 minuter. Mixa med en stavmixer till en slät konsistens, salta och peppra. Tillsätt ev. mer kryddor och kanske lite mer vinäger.

    Kram

    SvaraRadera