lördag 6 februari 2010

Lördagspyssel - vegetariska dumplings med vitkål


Vilket pyssel det var att göra dessa! Dumplings är verkligen matlagning för regniga dagar eller då matlagning har ett meditativt och tröstande syfte. Idag har det inte regnat och jag har inte behövt tröst men det var ändå värt allt pyssel för oj så goda dumplings det blev.

Jag blev jätteinspirerad av Kristin och Tina som skrev om dumplings på Food Mob respektive Pickipicki. Här är min variant som är lite av en mix mellan deras två recept plus en dos Erka Perka.

Vegetariska dumplings med vitkål, ca 48 st
Deg:
8 dl durumvetemjöl
3 dl ljummet vatten

Fyllning:
400 g hackad vitkål
1 bit riven, färsk ingefära (en bit = bild nedan)
0,25 finhackad röd chili
4 st finhackade schalottenlökar
8 st mycket tunt skivade, stora champinjoner (Tips: använd skivdelen på ett rivjärn.)
1 burk vattenkastanjer, hackade
4 msk soja
2 msk ostronsås
2 msk japansk risvinsvinäger
0,5 msk sesamolja









Kokning och stekning:
Vatten, kokande i en stor kastrull
Majsolja till stekning

Häll mjölet i en bunke och tillsätt vattnet lite i taget.
Knåda till en slät deg, klä med plastfolie och låt vila 30 min.
Stek alla ingredienser till fyllningen tills vitkålen börjar bli mjuk och det mesta av vätskan har dunstat bort.









Dela degen i fyra och och rulla ut en del i taget till en 2,5 cm tjock rulle.
Dela rullen i 12 bitar och tryck eller kavla ut varje del till en tunnplatta.
Lägg på lite fyllning och tryck ihop kanterna ordentligt.









Koka några dumplings i taget och när de flyter upp koka 3 minuter till.
Lyft upp med hålslev och låt rinna av.
hetta upp majsoljan i en stekpanna och stek dina dumplings gyllene på ganska hög värme.

Jag serverade med osaltat jasminris, sojasås, morots- och gurkstavar samt blomkålsbuketter (okokta).

4 kommentarer:

  1. Vad kul, vi gjorde egen ravioli i lördags, lite samma idé ;-) Vi fyllde den med pumpa och fetaost, jättegott! O har två nya leksaker - en KitchenAid plus en vanlig pastamskin så han har bakat scones, gjort ravioli (mha mig), "frukostbullar" och pizza i helgen :D

    SvaraRadera
  2. Hej Petra! Oj, vilken matlagningsenergisk man du fick! :-) Jag har gjort ravioli många gånger men aldrig med pumpa. Det ska jag testa, lät jättegott. Vad hade ni för tillbehör/sås till?

    SvaraRadera
  3. Hej Tina! Kul att du tycker det :-) Det blir gott knaprigt

    SvaraRadera