fredag 12 februari 2010

Fiskrulader med skaldjurssås


Tjohoo! Jag är tillbaka på banan igen efter årets första (och förhoppningsvis enda) maginfluensa! Några kilo lättare och lite vek men glad som attan! Och gott är det att äta igen!

Dagens fisk blev jättegod men tyvärr inte alls så fotogenique som jag hoppades, utan ser rätt medioker ut på mina foton. Med vispgrädde och en hel del cognac i såsen blev det i alla fall i smaken en riktig festmåltid. Jag tog pangasiusfilé som vanligt eftersom jag tycker det är en god vardagsfisk, men skulle jag bjuda vänner på rätten skulle jag nog valt t ex sjötunga. Var noga med vispningen. Jag slarvade pga stress orsakad av en av få hell-hour-upplevelser, med resultatet att såsen blev lite småklumpig.


Fiskrulader med skaldjurssås, 3-4 portioner
400 g vit fiskfilé, någorlunda platt och delad på längden
salt och peppar
2,5 dl vispgrädde
2, 5 msk hummerfond
2 msk cognac
2-3 msk vitt vin
0,5 msk vetemjöl
1-2 dl räkor utan skal

Salta och peppra fiskfiléerna och rulla ihop dem. Fäst med tandpetare.
Vispa samman resten av ingredienserna (utom räkorna) och häll i en ugnssäker form.
Ställ in formen i 200° och låt såsen bubbla upp.
Lägg i ruladerna, ös lite sås över dem och ställ in i ugnen ca 20 min eller tills fisken är genom kokt.
Ös sås över ruladerna ytterligare några gången under tiden i ugnen.
Lägg på räkorna och ställ i ugnen ett par min så dessa blir uppvärmda.
Servera förslagsvis med stekt svamp och kokt eller pressad potatis

4 kommentarer:

  1. De ser jättegoda ut!! Skönt att höra att du är frisk igen, lagom till helgen ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack Petra! Jag tyckte de såg lite slafsiga ut så det värmde. :-)

    SvaraRadera
  3. Det här både ser jättegott ut och verkar jättegott. Det är inte så många matbloggare som verkar gilla fisk. Detta ska jag prova.

    SvaraRadera
  4. Hej Remsan! Kul att du tycker det der gott ut! nä, det kankse är så. Själv älskar jag fisk - detär nyttigt, gott och enkelt och snabbt att tillaga. Det fanns en tid när jag tyckte det var jättesvårt med fisk och jag hade aldrig någon idé om hur jag skulle tillaga den. Nu är det andra (fisk)tider!:-)

    SvaraRadera