söndag 7 februari 2010

Curry med halloumi


Originalreceptet ur Indiska kokboken är med en indisk ost som heter panis och som man gör på mjölk, rödvinsvinäger och spiskumminfrön. Jag kör halloumi istället.

Curry med halloumi, 4 portioner
0,5 dl matolja
2 gula lökar, finhackade
2 vitlöksklyftoe, finhackade
2-3 msk ingefära, finhackad
200-300 små champinjoner
1 tsk mald koriander
1 tsk mald spiskummin
1 tsk gurkmeja
0,5 tsk röd chilipeppar
3 tomater, skurna i små bitar
500 g gröna ärtor, frysta
250 g hallomi
2 msk färsk koriander till garnering

Värm oljan till medelvärme i en kastrull.
Fräs lök, vitlök, ingefära och champinjoner bruna men inte brända.
Tillsätt kryddor och fräs 2-3 min på låg värme.
Lägg i tomaterna och låt puttra ca 10 min.
Lägg i ärtorna och låt puttra ytterligare 2 min.
Stek osten gyllenbrun i lite olja i en anna panna.
Blanda i koriandern i grönsaksfräset, lägg ner osten (eller servera den separat) och låt puttra 5 min. Smaka av med salt.
Servera med ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar